Wednesday, 2 July 2014

Bersihkan makna cinta



  Bercintalah sebagaimana para sahabat dan sahibah Rasul SAW bercinta .  Cinta mereka kepada baginda , bahkan lebih daripada keluarga mereka sendiri , mengatasi segalanya .

    Dalam suatu kisah , ada seorang sahibah yg telah kehilangan suai di medan perang . Tetapi , sebaik sahaja tentera islam pulan darpada peperangan itu , apakah soalan pertama yang keluar  dari dirinya  ?

     " Baginda bagaiman a? Baginda baik- baik sahaja kah? "

   Keadaan Rasul SAW dahulu yang ditanya , bukan suaminya . Kita ? Bahkan , bila dikhabarkan suaminya sudah syahid dan baginda masih hidup , si isteri mengucapkan 'Alhamdulillah' .

       Begitu juga para sahabat Rasul SAW . Cinta mereka kepada baginda tidak ada tandingannya dengan apa pun . Jika para sahabat dengan Rasul SAW itu pun dikategorikan sebagai ' Gay' juga , memang sangat sengetlah mental kita .


 *****
 Sebab apa perkataan Gay itu tiba tiba muncul ?
saya ada terbaca ungkapan beberapa golongan masyarakat terutamanya remaja , no "boyafriend " no "gelifriend" tak enjoy laa duduk dunia ni ..'... ke kau gay orelse kau lesbian ?
Apa yang boleh diperkatakan ye hmmm termenung jauh jugak nak memikirkan cara nak menjawab ...

and it comes to my mind .

    Dunia tak bermakna tanpa boyfriend / girlfriend ? sapaa cakap , Dunia kau takkan muncul kalau tak da mak ayah yg lahirkan kau . Enjoy , apa erti enjoy kalau jauh di lubuk hati kau ada side yang memberontak nak kan ketenangan , ketenangan atas tikar sejadah .  Kalau ini semualah yang kau kaut dalam dunia ni , apa saham yang kau bawak untuk akhirat nanti ?

    Maaf andai aku terlampau prejudis terhadap percintaan terutama pada usia seusia aku . dan mungkin sikap aku ini melukakan ramai hati yg sedang asyik bercinta , kerana membenci aku , teruskan membenci anda . sebab aku hanya berkata apa yang berada dalam hati ini .

    " Jangan kau ambil apa yang tidak menjadi keutamaan kau , yang tidak mendatangkan satu sen pun manfaat untuk kau "

Dan jujur aku kata , ini ujian untuk aku sememangnya , kerana ada suatu saat nnt Allah akan bolak balik kan hati aku untuk aku menyukai sesuatu yang aku benci .
Dan saat itu apa yang nak aku pegang ? Pada Dia .

Andai cinta untuk manusia itu hadir usah takut sebab itu fitrah .
berbalik pada Allah kerana itu cinta yang sebenar2nya untk kita peroleh cinta sampingan , yakni cinta manusia . Kedua dua cinta itu indah kan ? 

****

Bersihkan makna cinta

Fattabiouni , yuhbibkumullah 
" Dan ikutilah aku , nescaya Allah akan kasih kepada kamu dan mengampunkan kamu (ali imran :31 )

No comments:

Post a Comment