Wednesday, 28 August 2013

Aku cuba..! Tapiii...









Andai satu hari ,

Allah memnaggil aku..

Sudah siap kah aku?

Aku ni dah la jahat, aurat pon tutup tak sesempurna muslimah-muslimah lain..

Aku suka sangat melihat muslimah-muslimah yg tutup aurat dgn sempurna..

Aku rasa ingin mencuba..

Tapi istiqamah kah aku nanti???

Itu persoalan yg bermain di minda…

Andai kata suatu hari nnt , ada perubahan pada diri ku..

Aku hanya memberanikan diri untuk mencuba..

Dan andaikata perubahan itu hanya sekektika…

Jangan lah membenci perbuatan ku..

Kerana aku pasti akan cuba lagi…

Suatu hari nanti InsyaALLAH..

Aku ingin sekali mencuba…sampai satu saat aku akan berhenti mencuba..

Dan aku akan mencintai pula…

Cinta akan sesuatu yg sekian lama aku cuba,,

Istiqamah…

Sekarang baru aku sedar …betapa susah nya istiqamah..

Aku takut andai aku tidak kuat..

Aku takut aku akan merubah sisi pandangan org terhadap amalnku..

Aku takut aku akan dikatakan munafik..

Aku tak kata aku akan 100% berubah tapi…

Aku akan cuba…

Aku tak kata perubahan itu akan 100% berubahh..

Sebab aku manusia biasa..

AKu bukan seperti mereka mereka yg hebat di luar sana..

Tapi aku masih ingin mencuba..

JAngan membenci aku andai kata suatu hari nnt aku tersalah percaturan..

Kerana ia memang salah diri ini..

Tegurlahh aku yg lemah ini…

#sincerely me…

                    

Sunday, 25 August 2013

Hati kita ni ALLAH yang pegang>



Manusia,
Remaja,
Ye macam aku...seorang remaja,
Ramai org kata remaja lah zaman paling susah..
Tapi ramai juga yg kata zaman remaja lah zaman kita nak enjoy !

haaa..mana satu ni?
Ye paling susah sebab kita akan sentiasa diduga dgn pelbagai dugaan ,
Ye jugak ! andaikata kita terleka dgn keseronokan dunia..

Aku setuju masa remaja adalah zaman yg seronok..
Sebab zaman ni laaa kita nak kenal kenal orang kan..?
terutama yg lain jantina..
Betul..insan yang bernama lelaki..
atau dalam erti kata lain bercinta..
Memang manis..tapi tak manis dipandang orang..

Kawan-kawan kita jangan lupa,,hati kita ni ALLAH yg pegang..
rasa cinta ni Dia yg bagi
Cemburu? Dia jugak yg tiupkan..
Ini semua dugaan,
Dia nak duga kita laa..
Sebab Dia sayang kita..jangan salah sangka,
:)

Jadi memang tak salah lansung nak enjoy zaman muda muda,
Boleh sangat..pergilahh main bowling ke..karaoke ke( dengan yg sama jantina maybe better), 

Tapi jangan lupa pulak tanggungjawab wajib kita..ya , kadang kadang we need to release our stress..
Faham sebab kita sama-sama remaja..
Darah muda la katakan ..tapi selagi kita jaga hati,pandangan yg paling utama ikhtilat..insyaAllah..

Allah redha !
Ingat tau kawan..

Ehh..over topic plak..back tooo>>>>> da topic..

ALLAH yg pegang hati,,
Tapi kita kan dikurniakan akal fikiran...kalau ALLAH bagi kita perasaan tu,,andai ia bukan masa nya lagi...Itu ujian...Dia sebenarnya nak dekatkan kita denganNya..

Kawan-kawan, sebenarnya ALLAH rindu kita sangat !<3
Cinta itu normal..

Memang 'dia' sangat baik..
Aku hanya melihat 'dia ' dari jauh..
Solat tak pernah lekang dari surau..subhanallah..dalam hati " ada ke lagi lelaki yg begini..
'dia' sangat menjaga pandang..
'dia' sangat pendiam
'dia' hormat akan perempuan..
tapi...aku malu..kalau lahh 'dia ' itu jodohku..
sebab aku lansung tak layak dengan 'dia'
perasaan itu mmg ada..tapi insyaAllah aku masih mampu kawal..
aku bukan gadis bertudung labuh..aku seorng remaja biasa.pemakaian pon simple simple je..
Aku memang tak layak dengannya..

Jadi..aku sentiasa berdoa agar dipertemukan dgn jodoh yg dapat membimbing aku ..
agar layak berada di jannahMu..biarlah 'dia' menjadi dugaan yg kau hantarkan padaku agar aku lebih dekat padaMu..
Saat aku melihat 'dia',
Aku teringat padaMu ALLah ..
'dia' seolah olah memperingatkan aku padaMu..
Terima kasih ALLah..
Sedang hati ku x bisa sepenuhnya mencintaiMu..
ALLAH..
Kau datangkan 'dia' agar aku sentiasa mengingatiMu

Aku takkan mendekatinya ALLAH..
Aku menghormatinya ..
Aku ingin terlebih dahulu menjadi indah di mata Mu..
Terima kasih ALLAH..\perasaan ini Kau hadir kan saat aku lupa siapa yg paling layak aku cintai..
Sesungguhnya itu adalah Mu YA ALLAH..


JAdinya....
ALLAH kurniakan perasaan kasih sayang pada kita bukan untuk kita lalai dr Nya,,
Dia nak kita ingat siapa yg bagi kita perasaan itu...
Andainya ALLAH memberi kita perasaan cinta itu..
Berdoalah pada ALLAH..
Dan titiplah doa pada mereka mereka yg telah Allah kirimkan itu..
Sesungguhnya kita harus berterima kasih pada mereka juga...
Terima kasih sbb buat diri ini sedar ! 

# Alhamdulillah
                               
TQ ALLAH !

 

Wednesday, 21 August 2013

Aku bukan sesiapa..Yakinlah dengan Rab mu..

Assalamualaikum..Bismillahhirahmanirrahim..


     Manusia, hamba Allah..kerdil ,kecil, hina ,pendosa..Semua serba serbi milik kita..Hanya satu saja yg Maha Sempurna..Allah..ya,,Allah..Rab aku..juga Rab kamu!! Diri ini sangat tidak sempurna..Tapi, yakinlah wahai diri..indah itu..biarlah di hadapan Allah saja..Indah akhlak,perilaku dan pegangan agamamu sudah cukup untuk menjadi indah di hadapan Allah..

Allah tak memilih..

Allah takkan berat sebelah pada hamba Nya yg cantik atau handsome..

Allah tak memilih yg pandai dulu.

Allah tak pandang pony g kaya dulu..

Yang kukuh imannya..

Wahai muslimin dan muslimat yg bertuah itu..

Pergi dan bergembiralah kalian kerana disambut oleh Allah dan KekasihNya,,

Ya Allah..meskipun x pernah berjumpa dgn KekasihMu..tapi, aku ingin sekali bertemu dengan Baginda..

Tapi …aku tahu Allah..aku ini tak layak sekali untk bertemu dengan kekasihMu itu..

YA ..! bagi diri ini..Jauhnya dari Mu..aku sangat merasa jauh..Jauh yg membuatkan diri ini rasa ingin berada kembali di rahim ibu..menjadi seorang anak yg taat pada perintah Ibu Bapa..

Yang paling penting…aku ingin berjanji dgn bersungguh-sungguh di depan Mu..saat Kau ingin meniup roh ke dalam jasad ku…Aku ingin sekali taat perintah Mu..takkan membuatkan Allah marah…

Tapi sekarang..ramai yg lupa akan janji kita dengan Allah suatu ketika dahulu..

Mana janji kamu denga Allah?!

Padahal dahulu kamu yg berjanji konon nya nak taat..Allah tunggu tau,,mana…18 tahun dahh…Mana janji kamu wahai hambaKu..!

    Tapi sedar atau tidak…walaupun kita seing melanggar perintah Allah ..tapi Allah sangat baik kann…sangat baik..
Dia bagi kita hidup dalam islam, ada ibu ada bapa..tinggal dalam rumah yg selesa..

Tapi kenapa hati??!!

Kenapa Iman??!

Kenapa keras sangat !!?

Bukan salah sesiapa melainkan diri kita sendiri..

Hanya diri kita yg dapat memperbetulkan hati dan jiwa ini..

Minta bantuan Allah..

Lupa kah kita Dia sedang menunggu rintihan doa dari kita??

Dia tunggu tu…pergi lah berjumpa dengan Dia ..

Kejap pun jadilahh..

Pergi laahh..tinggalkan blog ni..

Dia rindu pada kita..

InsyaAllah..:)

IkhlasJ)))- mahabbah-

Thursday, 15 August 2013

Aku tak Minta Penghargaan Jauh Sekali Pujian


Assalamualaikum..

Lama x update blog ni..InsyaAllah..
Kepada sesiapa yg membaca blog ni, terbaca atau sengaja untuk membaca...ya silakan...

Blog yg tak seberapa baik sangat ni kalau nak dibandingkan dengan blog blog hebat yg lain...
Kata lah apa apa yg kalian ingin katakan sebab...itu hak masing-masing..
Aku..hanya org biasa, tidak bertudung labuh,masih remaja...dan hanya ingin berkongsi cerita semata-mata..

InsyaAllah aku masih menjaga batas batas agama...
Andai suatu hari nnt hati ini terpesong..tegurlahh..
Manusia lemah ini sering lalai..

Pujian sebenarnya membuat kita lemah...
Bila kita dipuji sebanarnya...subhanallah, banyak nye syaitan,,
Tapi ada yg sedih bila x dapat pujian..Jangan bersedih kawan-kawan, kita patut bersyukur!
SubhanAllah, "nasib baik aku x dipuji"- kata - kata sahabat saya yg membuat sy tertanya2..( dan ini la jawapan nya)
MashaAllah, ada lagi manusia macam ni?? sedangkan orang lain sedaya upaya nak meraih pujian , ttp dia??
hmmm lain benarrr...I solute with u!!~

Jadi, kalau boleh, nak cuba didik hati agar x mengharapkan pujian sangat...
secara jujur..sape yg x suka dipuji...
Apabila dipuji, mesti rasa " wahh, aku dah buat yg terbaik"
Then lupa untuk berusaha untuk jadi lebih baik...
Kita lalai sebenarnya..

Lagi satu...penghinaan..
banyak jenis penghinaan...yaa,,,sila lahh kalau ingin menghina...
it is your right...tapi ingat..
saat diri kita menghina org lain...kita sebenarnya sedang menghina Rab kita...yg menciptakan kita..
Sahabat ...kita ni kecil sangat...bagi saya..kita x layak nak cakap apa2..nak mintak apa2 dari Allah..sbb kita mnumpang di atas bumi Nya..
Bagi saya..kita selayak nya...duduk di satu sisi dunia...duduk diam2,sbb nk pijak bumi pon maluuu...sbb dah bukan hak dan milik kita...ini tidak...nak minta macam macam...

Sampai sini sahaja ...salam

Wednesday, 7 August 2013

Pergi Dah ?


Bismillahhirrahmanirrahim...

Salam kepada muslimin dan muslimat..
Terasa baru semalam je kan Ramadhan datang  bertandang dlm tahun ni...
Tiba-tiba hari ni dah hari last puasa...
Nak cakap seronok tapi dalam masa yg sama sedih..

Sebab apa yg aku buat selama Ramadhan ni..
Ramadhan tahun ni mcm kosong..
Tapi salah siapa?
Salah aku la...ye salah diri sendiri..
Sedar tak Allah bagi pinjam bulan Dia...bagi pinjam tau..
Bukan untuk saja-saja tapi untuk hambaNya..
HambaNya yg sering melupaiNya, selalu tak taat perintahNya..
Tapi betapa baiknya ALlah ...Dia bagi kita peluang..
peluang untuk muhasabah diri ...
peluang untuk dekat dengan Nya..
Sungguh Allah itu sangat baik..sangat sangat..
Tapi. maafkan aku Ya Allah andai Ramadhan kali ini aku sering lalai mengingatiMu,,

ye betul aku hambaMu yg x bersyukur..
TApi terima kasih Allah..
kerna saat saat akhir Kau lahirkan perasaan sedih apabila Ramadhan hendak berlalu..
Terima kasih Allah sebab menhadkan diri  ini daripada terus bersuka ria menyambut hari kemenagan..
sesungguhnya hari esok adalah hari raya yg paling sederhana pernah aku lalui..
terima kasih Allah Kau kurniakan kami sekeluarga dengan kesederhanaan,

Andai ini adalah Ramadhan terakhir ku Allah...
ampunkanlah aku...kerana aku belum sempat untu bertaubat pada Mu
Andai Kau masih memberi peluang lagi sekali pada hambaMu yg hina ini...
Akan ku manfaatkan Ramadhan yg mulia ini sebaik baik nya..

Allah maafkan hambaMu ini..
Saat seru Mu memnggil aku lalai dengan dunia,
Sungguh aku tidak percaya ia sedang berlalu...
Adakah Ramadhan gembira dengan layanan umat islam sepanjang keberadaan nya...
Andai nya ia pulang dalam kesedihan...ampun kan kamiii..kami hanya manusia , yg berdosa