Friday, 14 June 2013

Hidup itu satu Pilihan


Assalamualaikum,

apa kabar sahabat-sahabat hari ni,
alhamdulillah Allah masih memberi kita nyawa hari ni untuk memperbaiki hati memantapkan iman insyaAllah,

hmmm...mesti ramai yg da masuk u kan sekarang, kawan2 seperjuangan dulu pon dah terpisah jauh...tapi jgn risau, antunna semua masih di hati selagi persahabatan kita berlandaskan cinta ilahi,

Baiklah, sebagaimana yg pernah sy cakap, diri ini lansung x layak untuk menegur sbb secara jujurnya , luaran lansung x seperti dalaman kita...mungkin ada yg luaran dia menggambarkan dalaman, tapi bagi diri saya , hatii lebih banyak berkata2, alhamdulillah kata kata yg membawa kebaikan,

Jom kita cakap pasal kehidupan di universiti,okay mcm sy sendiri , pelajar asasi di upm, memang sangat banyaakkkkkk dugaan, cuma hati je yg boleh jadi benteng keselamatan kita...kalau hati goyah ,hmmm x tau la nak cakap...lagi satu ingat goyah nya hati kita adalah sebab syaitan...Syaitan kan musuh utama orang islam...usrah kadang kadang je ikut ,kadang kadang tak...hahaha sama la dgn orang yg sedang menulis ni...sesungguhnya kita ni manusia biasa, dan pasti ada naluri untuk mentarbiahkan diri...kadang kadng hati rasa macam kosong,,,haaaa itu tnada nya Allah rindukan kita...apalagi kita,,,lagi lah rindukan Allah..

Culture Shock...
Biasakan dengar...bahaya ni...klau x dikawal , jawabnyaa...hahaha , moga kita dijauhkan dgn segala keburukannn..mungkin dekat sekolah lama kita seorng pelajar yg baik tapi bila masuk ke alam universiti everything changed ! saya pon terkejut...tapi alhamdulllah Allah kirimkan sahabat2 yg baik, yg sering mengingatkan ke arah kebaikan, ...sejujurnya UIA adalah pilihan saya tapi sesungguhnya pilihan Allah adalah yg terbaik...mungkin dengan harapan kalau di UIA sy akan berubah mnjadi lebihh baik...tapi apa jadi klau tidak sebagaimana yg kita harapkan...Alhamdullah ,selpas beberapa minggu di UPM...hari demi hari , sy merasakan bukan U yg menentukan siapa diri kita tapi diri kita yg menentukan diri kita..

Lagi satu , soal pasangan...pergaulan, ya betul kat sini tak de sapa nak tegur kita, apa yang kita buat tapi Allah selalu tengok kita,apa yg kita buat...Bila tengok kwn2 yg berpasangn mmg la jealous tipuuu la kalau x kann...kita manusia biasa ,hehehe~~ malu plakk~~~, tapi cuba fikir kenapa Allah tak bagi kita pasangan atau sesiapa yg meminati kita...? sebabb dia nak bagi kita yg lagi baik, yg lagi bagus,lagi satu sebb dia nak hati kita untuk Allah je dulu...kawan2,doa lahh...Ya Allah ,andai belum tiba waktunya, jangan lah kau tiup kan perasaan cinta itu hadir dalam jiwa kami, izinkan kami untuk mencintaiMu, Rasulku,ibu bapaku dan sahabt2ku sekadar sebagai seorang sahabat,....

Dan ingat wahai sahabati di luar sana,
Jangan biarkan diri kita dipermainkan,biarlah diri kita tak dikenali sekalipun, asalkan apa yg kita pegang sentiasa dalam genggaman kita iaitu Maruah...
Maruah yg harus disimpan untuk bakal zauj kita , yg sememng nya berhak keats kita insyaAllah...
rasanya sampai sini je perkongsian sy dng antum semua...assalamualaikum
semoga Allah meredhai kita semua...
( sbenarnya banyak lagi yg hndak dikongsikan,tapi masa x mengizinkan)
sampai berjumpa lagi

Kepada kwn2 ....kenangku dalam doamu..

#aku hanya hamba yg lemah
Asif,salam

No comments:

Post a Comment