Monday, 20 May 2013

Hati yang lemah selemah-lemahnya~~


 Assalamualaikum..
Bismillahirrahmanirahim..,

Syukur Alhamdulillah hari ini Allah masih sayang pada kita dan membiarkan kita hidup buat seketika bukan untuk menambah dosa tapi untuk menginsafi diri yg banyak dengan dosa...begitu juga saya...
Saya suka untuk mengingat kata kata yg berada dalam blog salah seorng sahabat baik saya yg hebat farahatiqah.blogspot..." Allah memberi kita hidup pada hari ini adalah untuk bertaubat akan dosa kita pada hari semalam " ~~~ lebih kurang mcm tu la kan...ye tak Fatiq?(hahaha)

Dan tidak akan ada satu hari pon yg kita tidak akan diuji..sebab kenapa kita diuji...bg saya yg tak seberapa tahu sangat ni ...supaya hari ini kita akan lebih baik dari semlam..Dan antara orangyg rugi adalah orang yg hari ini sama dengan hari semalam..ini juga untk diri saya semata-mata...bila mana diuji...soalan demi persoalan timbul...

Wahai diri...ingatlah hari hari yg mendatang dalam hidup awak ni sumeeeee~~~ Allah punye..Allah dah aturkan,Dan tak semestinya semua yg awak nak awak dappat..ingat ye wahai diri..berbahagialah dgn kehidupan dan takdir kita hari ini kerana semuanya di bawah lembayung kekuasaan Allah..Jadi diri...jangan nak sedih sangat la...Kita akan menjadi hebat dengan menjadi diri kita sendiri dengn adanya redha Allah...

You must be wonderingg...kenapa ada jugak masa masa yg kita pasti akan sedih..mcm saya hari ni..hehehee( betapa lemahnya hati)...ikutkan hati mmg nak nangis sepuas puas nya..tapi memikirkan siapalah kita ni kan nak meraung melalak...Allah kan da bagi da rezeki awak zal..!
Tapi cuba kaji..saat melihat kejayaan org lain,yess bahagia untuk dieorg, tapi dalam hati kenpa TAK AKU?

haaa ...sebab ni la perlunya ada kwn untk mntak nasihat...sorang lagi sahabat saya yg hebat Nur Adilah latahzanlife.blogspot ...nasihat die..."tak semestinya apa yg kita nak kita akan dpt...mungkin apa yg kita benci tu adalah yg terbaik untuk kita.."
 dari situ sekali lagi hati sy terdetik yg cakap,,,hidup ni Allah punya laaa~~~ yg kau x bersyukur sangat kenapa? (hahahaah hati yg rapuh mcm ni laa) kwn2 muhasabah dulu ye..jangan jadi mcm saya...mmg luar sy selamba,,tapi kebanyakan org x tau apa yg ade di dlm..( kecuali yg mngenali dan pandai menginterpret hati je) hahah mereka akan tanya  " zal kau okay?"
 hahaha okay sangat...kadang kadang kita kena jadi kuat..kunci dia sabar dan redhaa..inshaaAllah...
may Allah ease our way...
to kwn2...goodluck, saya akan sentiasa doakan korang!! ingat belajar itu amanah Allah...kat mnepun kita berada amanah mesti dijalankan...

Ingatlah diri kita ni ...syaitan seng nak hasut..mcm perasaan dengki...sume tu keje Syaitan laknatullah...hshh syaitan ni ,,,sukee hasut kita...dan alangkah bagusnya klau kita sedar perkara yg kita lakukan ni sebenarnya angkara syaitan dan kita akan terus tersedar dr membuat perkara kemungkaran...saya pernah terbaca buku Hilal Asyraf..Jangan sesekali membenci org yg membuat jahat, bencilah kepada syaitan yg menghasut kita...jadi jom sama2 jaga iman, jaga hati yg dah nak lusuh ni..
Ya Allah semoga Allah redha..

akhir sekali, saya bukanlan seorang pelajar agama, jauh sekali pelajar maahad,tapi perasaan cinta akan islam tu alhamdulillah masih ada dalam hati ini...
Prof Dr Muhaya ada cakap " Ilmu milik ulamak tapi dakwah milik semua umat islam"
tapi bg saya ini hanya lah sebuah perkongsian...
Andai ia memberi jalan kpd kawan2..Alhamdullahh...

assalamualaikumm...

4 comments:

  1. lebih kurang laa mcm tu :D
    ahhaah. zal, kuatkan hatimu :)
    rawat hatimu, jgn biar di ICU selalu :)
    bacalah surah yg Zal selalu baca, TAHA :)
    rezeki tu Allah swt punya :)
    hehe,
    mula mula pun tgk yg semua post pasal mara,
    fatiq pun jealous :'(
    tapi terbaca satu buku,
    dia ckp kalau kita jealous dgn orang lain punya rezeki mksudnya mcm kita bersangka buruk dengan Allah swt,
    sebab Allah swt tetapkan kita dekat sini,
    kita dah berusaha pergi apa test laa bagai, tapi tak dpt ,
    tuuu biasa, sebab boleh jadi Allah swt nak bg yang lebih baik dari kita :)

    Allah swt knows everything :)

    ReplyDelete
    Replies
    1. In shaa Allah fatiq!
      Hati in shaa Allah akn selalu pergi medical check up! Hehehe,
      Tq for everything fatiq!
      Semua yg Allah takdir kan pasti yg terbaik untuk kita,
      Biasa lah ade je bisikan halus kat hati ni...
      Semoga kita diredhai olehNya! Amin..
      Ada stu buku lagi zal baca,bergembiralah apabila hajatmu di dunia x dimakbulkan kerana ia menanti di syurga kelak,,,wallahualam..iloveyou fatiq! Tq,

      Delete
    2. hahhaaa okayy bawa jumpa doktor :D
      youre welcome :)
      kan, in shaa Allah , Allah swt janjikan yang lebih baik buat kita :)
      Ameen Allahumma Ameen :')
      okayy zal , terima kasih jugak :')
      jemput read my newest post :) sahabat rindu kan rasulullah saw :')

      Delete
  2. kita selamanya hanyalah hamba kepada Maha Esa , and when He gave us a test it is because He want us to realize that maybe we have gone too far from Him and now He want us to back to where we belong D;

    gembiralah hati yang sedang diuji kerana itu tanda ALLAH masih pedulikan kita , gusarlah hati apabila hidup hanya setenang air kerana kita hanya akan dapat berubah dan tingkatkan diri apabila belajar dari peristiwa lalu (;

    la tahzan , innaallaha ma'ana :*

    p/s : tiada yang hebat , everything back to Him :)

    ReplyDelete